Er du leder for personer som levere dårlige resultater eller gjør mye feil? Har du vurdert muligheten for at det er du som er en del av problemet? Skal ikke se vekk i fra at mens du ser på deg selv som en god leder, ser de ansatte på deg som en forferdelig leder. Her får du par punkter som ofte gjenspeiler en dårlig leder.
Ingen langsiktig plan eller visjon
Ledere må fremme en langsiktig plan for selskapet eller for deres individuelle avdeling. Dette er for å sørge for at ansatte blir positivt investert i bedriftens mål. Hvis det ikke er noen åpenbare mål å satse på, hva skal holde de ansatte motivert til å komme på jobb hver dag?
Ingen positiv anerkjennelse av arbeidet
Den beste måten å engasjere de ansatte på for å øke kvaliteten og produktiviteten i arbeidet, er å sikre at deres prestasjoner blir anerkjent og belønnet. Dårlige ledere ignorerer ansatte helt til de gjør en feil og noe går galt. Alle mennesker er drevet av anerkjennelse fra andre på hva de gjør, og hvis du ikke gir dem det, vil de forlate arbeidsplassen.
Ikke imøtekommende
Ledere trenger være imøtekommende når de er på kontoret. Det kan være spørsmål om prosjekter som trenger avklaring, problemer som må håndteres eller andre beslutninger som ikke kan gjøres av en vanlig ansatt. Dette vil bremse ned prosesser og oppgaver dersom den ansatte ikke føler seg velkommen inn på kontoret.
Ikke vær en sjef
Det er forskjell på å være en sjef og en leder. En sjef er personen som kun forteller hva som skal gjøres, mens en leder er personen som er med på å får jobben gjort.