Får du for lite søvn?

Riktig mengde søvn varierer fra person til person og avhenger av faktorer som alder, genetikk og livsstil. Voksne trenger som regel mellom 7 til 9 timer mens barn og ungdom trenger 10 til 12 timer.
Så hvor mye søvn trenger du, og hvordan kan du vite om du får nok søvn?

Du trenger vekkeklokke for å stå opp
En av de enkleste måtene som forteller deg om du er godt nok uthvilt, er hvor lett det er for deg å stå opp om morgenen. Hvis du legger deg til riktig tid og sover nok hver natt, vil du våkne opp rundt samme tid hver dag uten å føle deg sliten eller omtåket.

Du har behov for å sove lengre på fridagen
Hvis du har behov for å sove timevis lengre hver gang du har fri fra jobb eller skole, er det en god sjanse for at du ikke får nok kvalitets søvn i løpSovne raskereet av uken.

Du føler irritabel eller emosjonelle uten noen åpenbare grunner
Når du ikke har fått nok søvn vil du være i mindre stand til å takle stressende situasjoner eller følelser. De minste tingene kan ødelegge dagen din som en liten kommentar på jobben som ellers ville ha vært morsom. Å være irritabe ler ikke bra for deg eller omgivelsene dine, og er du i pappapermisjon kan du finne på mange ting for å ha det gøy.

Du har dårligere hukommelse og har problemer med å konsentrere deg
Går du inn i et rom og glemmer hvorfor du er der? Har du klønete ulykker som å søle kaffe eller glemmer det siste trinne i trappen? Synes du det er vanskelig å holde fokus på jobben eller skolen?

Sexlysten forsvinner
Menn og kvinner som har mangel på søvn oppgir ofte å ha mindre interesse for sex, noe som ikke er overraskende med tanke på at mangel på søvn fører til mindre energi og mer irritabilitet.

Hvordan få bedre / mer søvn
Jo flere av disse punktene du føler deg truffet av, jo mer bekrefter du din mangel på søvn
Les artikkelen: HVORDAN Å SOVNE RASKERE: LÆR Å SOVE BEDRE