Hvordan forbedre din hukommelse

Alle opplever litt svikt i hukommelsen løpet av årene, her har du noen tips på hvordan du kan forbedre eller vedlikeholde hukommelsen din.

Gi full oppmerksomhet
En av de viktigste grunnene til at hukommelsen svikter er fordi ikke man ikke har full oppmerksomhet på oppgaven. Hvis tankene dine vandrer rundt og fokuserer på andre ting, så er det høy sannsynlighet for at det vil skje en feilkoding av informasjonen som hjernen din innhenter. For å hjelpe deg med å følge med, så invester interesse i saken og ta notater.

Forstå informasjonen
Bare pugge noe utenat vil ikke hjelpe deg med å øke din hukommelse. Du må forstå hva du har hørt, lest eller sett for å tolke informasjonen som blir formidlet bedre. For eksempel, hvis du forstår hvordan en bestemt matrett blir forberedt, ville du bedre kunne huske de nødvendige ingredienser når du går til butikken for å kjøpe dem.

Del opp informasjonen
Holde informasjon organisert vil hjelpe deg å huske det bedre. For eksempel, når du prøver å huske mobilnumre, kan det være bedre å dele tallene i to eller tre deler. Som når du prøver å huske 13245768, ville det da vært bedre hvis du la dem opp som 1324 5780 eller 132 245 780. Det samme kan gjøres for handlelister eller for kompliserte passord.

Visualiser det du vil huske
Prøv å øke din hukommelse ved å lage et mentalt bilde av det du ønsker å hente fra hjernen din. For eksempel, når du prøver å huske detaljene i en novelle du har lest, ville det være best å forestille seg scenene i novellen, spesielt de som kan anses som kritiske eller viktige. Visualisering gjør det mulig å bruke flere deler av hjernen din, slik at du bedre kan lagre og hente informasjon.

Få nok søvn
Søvn lar kroppen din hvile, men det er ikke alt den gjør. Under søvn, går hjernen inn i en annen funksjonell tilstand. Den bearbeider minner og utfører andre vitale funksjoner. På samme måte som når du sover renser hjernen bort giftige proteiner, som har blitt samlet opp mens du var våken. Denne prosessen holder hjernen din intakt og blir klar til å jobbe neste dag.lære raskt

Være sunn
Diverse usunne vaner kan føre til ødeleggelse av hjerneceller, og dermed redusere din mentale ytelse og ødelegge hukommelsen din. Eksempel, røyking og drikking vil ikke forbedre dine mentale funksjoner. Røyking reduserer strømmen av oksygen til hjernen, slik at den fungerer mindre effektivt. På den andre siden vil alkohol drepe hjerneceller som er avgjørende for langtidshukommelse.

 

Ønsker du en mer utfyllende artikkel med mer punkter på dette temaet, så gi beskjed i kommentarfelte.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.