Gå ned i vekt

Vil du gå ned i vekt? Det kan være en stor utfordring å motivere seg selv til å ta den løpeturen tre ganger i uken, men det er heller ikke så mye mer som skal til, og helsegevinstene er enorme på lang sikt. Hvis vi tar utgangspunkt i at du sitter stille store deler av tiden, noe som gjelder mange av oss, kan den ekstra løpeturen du tar faktisk forhindre mange sykdommer. Du kan gå ned i vekt og i det hele tatt ha en friskere kropp og en sunnere sinn. Det er ikke bare løping som hjelper, men mange begynner med løpetrening før styrketrening, fordi det er en forholdsvis enkel oppgave å ta på seg løpeskoene og jogge i 20 minutter. Kontra, at du skal sette deg inn i diverse treningsrutiner, opprette treningsabonnement eller sette i gang med hjemme-gymmen. Videre, så må du fokusere på hva du spiser.

Kaloriregnskapet er veldig enkelt: det du spiser tilfører energi, det du gjør forbrenner energi. Og her skal energi leses som kalorier.

Hvilke helsegevinster får du av trening?

Det viktigste ved å gå ned i vekt, og terningen som skal til, er at du får et sterkere hjerte. Hjerte vil få en lavere hvilepuls, noe som vil si belastningen på hjerte minker og du minker risikoen for diverse livsstilssykdommer forbundet med overvekt og en usunn livsstil. Hjertet er en muskel, på lik linje med andre muskler, og vil bli sterkere og større ettersom muskelen får trening. Dette vil igjen redusere risikoen for livsstilssykdommer, som hjerte-kar-sykdommer, og i det hele tatt gi deg et lengre og lykkeligere liv. Hvorfor? Jo, fordi et sterkere hjerte vil sørge for at nok blod kommer til hjernen og resten av kroppen. Så tenk heller på det hver gang du hiver deg ut av sofaen og løper i 20 minutter. 20 minutter er absolutt ingenting i den store sammenhengen, men helsegevinstene du får kan sørge for du lever lengre!

Sunnere mat

Det hjelper ikke å bare trene. En balansert diett er andre delen av regnestykket, som skal til for at du går ned i vekt. Det eneste du skal fokusere på er å spise sunnere. Det vil si mindre sukker, mindre mettede fettsyrer og transfett. Ellers, er det nok av dietter og råd du kan finne på nettet, som kan gi deg både inspirasjon og nye matvaner. Sjekk for eksempel Kulinarisk matblogg, for å lese intervjuer med matblogger. Kanskje du finner noen her som gir deg inspirasjon til sunne matvaner, og gi deg et ekstra dytt mot en sunnere livsstil.

Se deg selv i speilet

Du kan få deg en personlig trener, og det vil nok være til stor hjelp for mange, men i siste ende er det bare deg selv som kan gjøre noe med motivasjonen din. Du må ønske å gå ned i vekt! Les deg opp på alle helsegevinstene ved å gå ned i vekt så kan du hente inspirasjon bare her. Det at du leser denne artikkelen viser deg selv at du allerede er motivert – du skal bare komme deg ut på den løpeturen noen dager i uken så går resten av seg selv.