Noe tips på hvordan du kan bli en bedre leder på arbeidsplassen.
Kommunikasjon
Gode ledere er modige nok til å møte opp til utfordrende situasjoner og håndtere dem riktig. Enten det er å styre virksomheten under en nedgang eller få umotiverte ansatte tilbake på sporet. Hold regelmessig kommunikasjon med ansatte, informere dem om både gode og dårlige nyheter. Å vise hvordan selskapet reagerer på utfordringer vil få de ansatte føle seg verdsatt.
Få tillit fra de ansatte
Ansatte er mer lojale og entusiastiske når de arbeider i et miljø som drives av folk de stoler på. Å bygge denne tilliten kan gjøres på mange måter. En ting er å vise de ansatte at du bryr deg om dem og vise interesse utover jobben.
Når ansatte eller andre gjør en feil, så må du ikke refse eller korrigere dem i sinne. I stedet forklar rolig situasjonen og hvorfor deres atferd eller handlinger ikke var riktig, samt hva du kan forvente i fremtiden. Når folk vet at du ikke kommer til å skjelle dem ut og at du har deres beste interesser på hjertet, vil de stole på deg.
Ikke vær som andre ledere
Ansatte vil være i stand til å oppdage hvis du later til å være noen du ikke er. Har du en lidenskap for funky sko? Bruk dem. Er du en entusiastisk og morsom? Få dem til å le. Bruk dine styrker og personlighetstrekk til å utvikle din personlige lederstil.
Få respekt fra de ansatte
Stå for det du gjør, innrøm dine feil. Ikke forvent mer av andre enn hva du selv yter. Dette bidrar til at ansatte og andre i selskapet får respekt for deg som leder.
Vær nysgjerrig
Gode ledere er intellektuelt nysgjerrig og opptatt av å lære. De er nysgjerrige etter nye ideer, innsikt og informasjon. De beste lederne forstår at innovasjon og nye tilnærminger kan komme fra mange steder, og er alltid på utkikk etter kunnskap og gi dem en fordel.
Anbefalt bok: Ny som leder av Mona Evjen – Dette er en praktisk håndbok som viser deg hvordan du ved hjelp av god og åpen kommunikasjon kan etablere tillit, motivere, gjennomføre medarbeidersamtaler, gi tilbakemeldinger og løse konflikter.