Mobbing er en ting som virkelig ikke ønskelig på noen som helst arbeidsplass, men allikevel skjer det daglig. Her har du noen tips på hvordan du kan takle sitasjonen.

 

Ikke bli emosjonell
Mobberne tar glede i og følelsesmessig manipulere folk. Hold deg rolig og rasjonelt og diffuse situasjonen.

Ikke klandre deg selv
Erkjenn at dette handler ikke om deg, det handler om mobberen. Ikke mist tillit, eller tror du er inkompetent. De slår deg på et psykologisk spill, ikke basert på din arbeidsytelse.

Gjør ditt beste på jobben
Mobberen føler en slags rett til å mobbe hvis du ikke gjør ditt beste arbeid, som hvis du kommer sent, tar lange lunsjer, ikke er produktiv, etc.

Bygg et nettverk
Bygg et støttenettverk. I stedet for å la mobberen tvinge deg til å trekke deg tilbake, arbeid heller med å bygge relasjoner med kolleger. Slik får du støtte og mobberen taper.

Dokumenter alt
Hold en «dagbok» (på din personlige datamaskin eller skriftlig, men aldri la det ligge offentlig til) av hva som skjedde da og hvem som var vitne til det. For hvis du trenger å eskalere dette problemet til personalledelsen, har du sikret deg selv med informasjonen som er nødvendig. (ta vare på e-post og notater.)

Søk hjelp
Hvis du mener at du blir mobbet, så er det på tide å begynne å snakke med andre som kan hjelpe deg. Kontakt tillitsvalgt, verneombud eller din nærmeste leder. Det er viktig å få dokumentert et mobbeproblem så tidlig så mulig for slike saker kan ta tid.

Holde deg frisk
Oppretthold en sunn og balansert livsstil utenfor arbeidet for å hjelpe deg å takle galskapen på jobb. Tren, få en god natts søvn og ha et sunt kosthold.mobbing og trakasering

Hold deg orientert
Lær alt du kan om mobbing, bedriftens retningslinjer, upassende oppførsel og yrkesmessig lover. Jo mer du vet, jo bedre sjansene dine for å lykkes håndtere situasjonen.

Ikke forvent at mobberen vil forandre seg
Reell atferdsendring er vanskelig og det tar tid. Du har ingen kontroll over en mobbers vilje til å akseptere at han har et problem og vil jobbe med den. Du kan gjøre ditt beste for å håndtere situasjonen, men det er egentlig selskapets ansvar ovenfor sine arbeidere og det generelle arbeidsmiljøet.