Suksesshistorien bak FedEx: slik gikk det til!

FedEx ble opprinnelig startet som et føderalt ekspress-selskap i USA i 1971, av Frederick W. Smith. FedEx gikk under navnet «Federal Express» fra 1973 til 2000, da selskapet byttet navn til FedEx.

Etter at han avsluttet militærtjenesten i august 1971, fattet Smith interesse for Arkansas Aviation Sales i Little Rock, Arkansas. På den tiden var det veldig vanskelig å levere pakker og annet flygods innen en eller to dager. Han oppdaget problemene mens han drev selskapet sitt, og med masteroppgaven sin i bakhodet var han fast bestemt på å finne nye måter å drive forretninger på. Dermed ble ideen om Federal Express født: et selskap som har revolusjonert måten pakker fraktes på verdensbasis, og som nå står som målestokk for hastighet og pålitelighet. Selskapet har omskrevet historien til fraktbransjen.

De første årene & historien bak FedEx

Federal Express startet offisielt opp 17. april 1973, med 389 ansatte. Natten den 17. april tok 14 små fly av fra Memphis og leverte 186 pakker til 25 amerikanske byer, fra Rochester, New York til Miami, Florida.

Men innen tre år etter at selskapet ble grunnlagt, var Federal Express på kanten av konkurs. Selskapet tapte over $1 million i måneden på grunn av stigende drivstoffpriser. På vendepunktet hadde selskapet bare $5 000 igjen på bankkontoen. Frederick Smith forsøkte en siste gang å få General Dynamics til å investere mer penger, men fikk nei.

I stedet for å miste motet og ta et fly hjem til Memphis, tok Smith med seg alle pengene – $5 000 – og fløy til Las Vegas for å spille blackjack med siste rest av selskapets penger. Om han fikk et spesielt casino tilbud for å ta denne risikable sjansen, vites ikke, men mandagen etterpå hadde selskapet $32 000 på kontoen. Akkurat nok til å dekke drivstoffkostnadene og fortsette driften i et par dager til. Da han ble spurt hva han tenkte på når han tok en sånn sjanse, svarte han at det ikke spilte noen rolle om han tapte pengene. Uten nok midler til å betale for drivstoffkostnadene ville flyene blitt stående på bakken og selskapet gått konkurs uansett.

FedEx tjente ikke penger før i 1975, men klarte å bygge opp et omdømme i markedet som ekspressleverandør av pakker. Selskapet ble raskt kjent som den beste leverandøren av prioritert gods, og la listen høyt når det kom til kvalitet og rask levering i bransjen.

Midt på 1970-tallet ledet Federal Express an politisk, og kjempet for en deregulering av flyfrakt, som de fikk gjennom i 1977. Disse lovendringene var svært viktige, fordi de gjorde det mulig for selskapet å benytte større fly (Boeing 727 og McDonnell-Douglas DC10), noe som la grunnlaget for en kraftig vekst i årene framover.

På 1980-tallet hadde FedEx etablert seg som selskap, og i 1983 passerte selskapet for første gang $1 milliard i omsetning. Med det ble de det første selskapet i amerikansk forretningshistorie som nådde denne finansielle milepælen innen 10 år, uten å kjøpe opp andre selskaper. Disse datoene markerer starten på den suksessrike perioden i FedEx’ historie.

År etter år med vekst for FedEx

Den virkelige veksten til FedEx startet etter at de la om strategien sin til å satse internasjonalt. FedEx’ vekst økte eksponentielt etter at de gikk inn på det globale markedet. Etter den første av flere internasjonale oppkjøp startet FedEx med internasjonal frakt i 1984, med tjenester til Europa og Asia. I 1985 startet Federal Express opp med sitt første faste fly til Europa. I 1988 startet selskapet for første gang opp med direktesendt flyfrakt til Japan.

I 1994 gjorde selskapet en annen betydelig endring, nemlig å adoptere «FedEx» som et offisielt varemerke. Ett år senere begynte selskapet å levere tjenester til Kino gjennom et oppkjøp fra Evergreen International Airlines. Med dette kjøpet ble selskapet det eneste USA-baserte selskapet med flyrettigheter til verdens mest befolkede og raskest voksende nasjon. Deres globale rekkevidde har fortsatt å utvide seg til det som nå er et nettverk uten sidestykke, hvor selskapet leverer pakker til kunder i over 220 land og territorier.

Nåsituasjonen hos FedEx

Etter å ha startet med 14 fly og 389 ansatte har FedEx nå over 425 000 ansatte og hele 411 forskjellige fly. Omsetningen til FedEx var på $65,5 milliarder i 2018, og selskapet vokser fortsatt. Nå har de satt fokuset på eCommerce-sektoren. Siden verden vi lever i hele tiden utvikler seg, så gjør FedEx det samme. Du kan være sikker på at FedEx jobber hardt for å levere en bedre og lysere framtid for verden!

FedEx har gjort det lettere for kunden å få tilgang til ekspertise innen logistikk, leveringskjeder og eCommerce. De har samlet flere forskjellige bransjer for å levere en uovertruffen tjeneste til forbrukerne.