røyk

Slik danner du nye positive vaner

Alle har prøvd og ønsker å få bedre vaner som eksempelvis; Spise sunnere, stå opp tidligere for å trene og bli flinkere til å gjøre husarbeid når man bør. Problemet er at man alltid detter tilbake til de gamle vanene. Da blir spørsmålet, hvordan kan man unngå det?

 

Først må vi se på hva som er de største fallgruvene for at du detter tilbake til de gamle vanene.

– Du ønsker egentlig ikke å skape den nye vanenendre-vane
– Noen andre mente det ville være en god ide, og du hørte etter
– Du prøvde å endre på for mye om gangen
– Du har en veldig travel og stresset hverdag
– Noe uforutsett setter prosessen på pause
– Du mister motivasjonen
– Du «glemmer» deg ut par dager, og finner ut at det passer ikke nå

Dette er alle gyldige grunner til hvorfor det går galt. Så da skal vi prøve fortelle hvordan du kan unngå dem i disse tipsene.

Velg en ting om gangen for å endre
Du trenger ikke å endre alt på en gang. Hvis du prøver så er det mange flere fallgruver for å ikke få det til. Fokuser på en ting om gangen slik at du får fullført noe før du begynner på noe nytt.

Begynn smått
Begynn med noe lite du vett du kan få til. Når du kommer i mål med det vil motivasjonen du får ved å mestre noe, gjør det lettere å tilegne seg nye positive vaner.

Start på ny når det trengs
En ny vane kommer ikke av seg selv. For at det skal bli en vane må du utføre oppgaven igjen og igjen over en lengre periode. Etterhvert vil det bli en rutine.

Husk å belønn deg selv
For den ekstra motivasjonsboosten må du belønne deg selv etterhvert som du klarer målene dine. Det trenger ikke være mer enn et glass vin eller øl på kvelden fordi du har fullført oppgavene for uken.

Ikke gjør noe du selv ikke vil

En god måte å mislykkes på er ikke å ikke ønske å endre noe i utgangspunktet. Hvis du vil trene men hater å løpe, hva med å sykle eller svømme? Ikke tving deg til å løpe bare fordi dine medarbeidere løper daglig. Arbeid med vaner som du ønsker å endre.

Forvent å mislykkes
Du vil ha dårlige dager, du vil bli syk, du vil ha det for travelt. Forvent at de dagene kommer, men ha en plan som vil hente deg inn igjen etter de dagene. Hvis du er mentalt forbedret på at du ikke vil lykkes med en gang, så vil du stå mentalt sterke til å fullføre det man startet på.

Vanens makt
Boken vanens makt av Charles Duhigg er en seriøs gjennomgang av vitenskapen om hvordan vaner dannes og endres. Les mer her