røyk

Slik danner du nye positive vaner

Alle har prøvd og ønsker å få bedre vaner som eksempelvis; Spise sunnere, stå opp tidligere for å trene og bli flinkere til å gjøre husarbeid når man bør. Problemet er at man alltid detter tilbake til de gamle vanene. Da blir spørsmålet, hvordan kan man unngå det?

Først må vi se på hva som er de største fallgruvene for at du detter tilbake til de gamle vanene.

endre-vane

– Du ønsker egentlig ikke å skape den nye vanen
– Noen andre mente det ville være en god ide, og du hørte etter
– Du prøvde å endre på for mye om gangen
– Du har en veldig travel og stresset hverdag
– Noe uforutsett setter prosessen på pause
– Du mister motivasjonen
– Du «glemmer» deg ut par dager, og finner ut at det passer ikke nå

Dette er alle gyldige grunner til hvorfor det går galt. Så da skal vi prøve fortelle hvordan du kan unngå dem i disse tipsene.

Velg en ting om gangen for å endre
Du trenger ikke å endre alt på en gang. Hvis du prøver så er det mange flere fallgruver for å ikke få det til. Fokuser på en ting om gangen slik at du får fullført noe før du begynner på noe nytt.

Husk å belønn deg selv
For den ekstra motivasjonsboosten må du belønne deg selv etterhvert som du klarer målene dine. Det trenger ikke være mer enn et glass vin eller øl på kvelden fordi du har fullført oppgavene for uken. En ekstra stor belønning kan f.eks. være å spandere på deg en reise du har hatt lyst på lenge, se reisetrender for 2020.

Begynn smått
Begynn med noe lite du vett du kan få til. Når du kommer i mål med det vil motivasjonen du får ved å mestre noe, gjør det lettere å tilegne seg nye positive vaner.

Start på ny når det trengs
En ny vane kommer ikke av seg selv. For at det skal bli en vane må du utføre oppgaven igjen og igjen over en lengre periode. Etterhvert vil det bli en rutine.

Ikke gjør noe du selv ikke vil

En god måte å mislykkes på er ikke å ikke ønske å endre noe i utgangspunktet. Hvis du vil trene men hater å løpe, hva med å sykle eller svømme? Ikke tving deg til å løpe bare fordi dine medarbeidere løper daglig. Arbeid med vaner som du ønsker å endre.

Forvent å mislykkes
Du vil ha dårlige dager, du vil bli syk, du vil ha det for travelt. Forvent at de dagene kommer, men ha en plan som vil hente deg inn igjen etter de dagene. Hvis du er mentalt forbedret på at du ikke vil lykkes med en gang, så vil du stå mentalt sterke til å fullføre det man startet på.

4 Positive holdninger som vil hjelpe deg

Du kan måle en persons høyde, Du kan måle hvor høyt en person kan hoppe, du kan måle hvor fort de kjører, men du kan ikke måle menneskets hjerte. Du kan ikke måle hva som er i menneskets hjerte og hvor hardt noen vil jobbe for noe.

Den første holdningen er at du må velge og være positiv. Du må utvikle vaner på hvordan du tenker, snakker og handler positivt. Vi har alle et valg på hvordan vi vil håndtere dagen eller situasjonen som vi konfrontere. Det er veldig enkle valg. Skal du vær positiv eller negativ? Charles Swindoll sier i ett av hans sitater: «Jeg er overbevist om at 10% i livet er hva som skjer med meg og 90% er hvordan jeg reagerer på det.»

selvhjelp

Den andre holdningen er å være ærlig. Du må først lære å være ærlig med deg selv. Bare du vet innerst i hjertet om du er ærlig med deg selv. Du må ha gode holdninger for å nå store høyder i livet ditt. Ærlighet er nøkkelen til vekst.

Den tredje holdningen er Engasjement. Når du bestemmer deg for å ta et prosjekt eller delta i noe må du være forpliktet til det er ferdig. Ditt engasjement starter først i planlegningen og forberedelser og du må være forpliktet til alt som fører til dette øyeblikket. Du må være forberedt til å gi målet eller oppgaven 110% prosent som den fortjener. Du bør også være positiv og aldri tenke på å slutte. Det er der suksess ligger.

Den fjerde holdningen er at du må tro. Du må tro at du vil vinne noe før du selv prøver det. Sun Tzu sa i boken «The Art of War» at «Vinnende krigere vil vinne, og deretter gå til krig. Beseiret krigere vil gå til krig først og deretter håpe på å vinne.» Vi må tenke positivt og bli kvitt den negative holdningen. Vi må lære å holde fokus på positive tanker og vite at våre hjerter og sinn er utstyrt med de rette talentene, og at vi kan oppnå noe hvis vi setter våre sinn til.